Hva er Snapchat ads og filter?

Hva er Snapchat ads og filter?

Snapchat er en app for unge mellom 13-25 år for å enkelt kunne sende snaps, chatter og ringe uten at det skal koste noe og det er gjort på en morsom måte med Bitmojies. De siste årene så har Snapchat Inc satset på bli en digital markedsføringskanal for både bedrifter og nettbutikker som ønsker å nå unge i denne målgruppen.

Hva er Snapchat ads?

Kort og enkelt forklart så er Snapchat ads blitt en digital markedsføringstjeneste som Meta sin annonseplattform, forskjellen er her at du har mer fokus på det grafiske altså bilde, elementer og video som dukker i 9:16 format på skjermen til brukeren. Dette er en fordel om du har et budskap som du ønsker at brukeren får rett i fjeset, og Snapchat lar deg ikke skippe reklamer med en gang heller.

Fordeler

  • Enkelt og intuitivt dashboard for å administrere annonser
  • Perfekt for nettbutikker og B2C bedrifter som vil nå sluttbruker
  • Fleksible på budsjett, du trenger ikke alt for mye tilgjengelig for å starte!
  • Du kan kombinere annonser med filter for høyere engasjement

Ulemper

  • Annonsene er fokusert på kun video, bilde og grafiske elementer
  • Passer for det meste kun for B2C og nettbutikker som har direktesalg eller merkevarebygging
  • Krever litt kunnskap om annonsering før man begynner

Det som man kan se på større bedrifter som tar i bruk Snapchat for markedsføring er et triks; de kombinerer annonsene med Snapchat filter. Brukerne kan teste og se produktene direkte i stuen sin uten å måtte fullføre kjøpet, dette gir brukeren en verdi som gir høyere kjøpsrate.

Hva er Snapchat filter?

Filter i Snapchat er blitt en hit og trend blant unge. Mange tar i bruk filter når de skal sende en snap videre til en annen bruker på Snapchat for at de skal se det. Derfor om du lager et filter rundt et produkt du tilbyr, så sender brukeren dette til en annen person så får du økt merkevare bevissthet men også mer engasjement helt gratis! Alt for få bedrifter bruker Snapchat som gjør at markedet ikke er alt for stort enda, det er store muligheter i Norge.

Hva er Snapchat filter?

Men la oss si du har laget et filter, kjører en annonse med dette og hva er neste? Som alle kanaler i markedsføringsverdenen så må du alltid optimalisere og oppdatere basert på dataene du mottar rundt de som klikker på kampanjene dine. Annonsering er ikke en engangsjobb, ta i bruk «Insights» i Snapchat Ads for å motta data rundt målgruppen og potensiell målgruppe som du kan nå med dine annonser.

Det finnes over tre ulike typer annonser som kan kjøres i Snapchat Ads;

  • Collection (Denne viser f.eks. flere produkter eller elementer i en annonse)
  • Story (Denne bruker en story format og kan ha video, perfekt for bevissthet)
  • Single (Enten en video eller bilde med et budskap – kan legges på en CTA)
Korte tips til Snapchat Ads
Kjør A/B testing om du har mulighet

Vi anbefaler å kjøre A/B testing om du har budsjett og kapasitet til dette. Det betyr at du kjører to annonser som er i samme kategori og segment, men med litt ulikt budskap for å se hvilken som treffer og gir flest konverteringer basert på målet ditt.

Lykke til med Snapchat!